אתר אינטרנט כיום מהווה את הכלי השיווקי החזק ביותר של כמעט כל בתי העסקים במשק, אבל לא רק, משום הוא מהווה גם נקודת מכירה ויש לזה משמעויות רבות.
לא חייבים לבטל את חווית הקנייה הפיזית עם כל היתרונות הרבים שיש לרשת, אבל אי אפשר גם להתעלם מהמשמעויות של הקנייה און ליין, עם כל היתרונות המגולמים בה הן לצד של הקונה, אבל גם ובאופן מאד מוחשי לסוחר, המשווק והספק שחוסכים בעלויות של תחזוקה ותפעול של חנות פיזית עם עובדים, מחסן ומלאים נוספים מעבר לאלו שבמחסנים המרכזיים.
אפיון אתר, ממשק וחווית משתמש
לפני שפונים אל עיצוב אתרים שמהווה את אחד מהכלים השיווקיים החשובים, אך לא באופן בלעדי, יש לתכנן כמה דברים ולקחת עוד כמה דברים חיוניים בחשבון.
תכנון מבנה האתר הוא פונקציה חשובה לא רק בכדי לתכנן את מיקום הדברים, אלא ממש לברור ולמיין מה נכנס ומה נשאר בחוץ, זה צורך בסיסי של מבנה, אבל הוא לא כולל לא את חווית המשתמש ולא את העיצוב של האתר. הוא גם לא כולל את מאפייני הקידום, או לפחות לא מתוכנן לקחת אותם בחשבון. כל אלו הם חיוניים לקיומו המשגשג של האתר.
עיצוב אתרים הוא תוצאה סופית של מיזוג כל הקריטריונים הנחוצים לצורך קידום האתר תוך שימוש, הדהוד ותקשור של השפה השיווקית יחד עם הלוגו והסלוגן הקבוע, אם ישנו, במטרה להעמיק את המחויבות למותג ואת ההתקשרות עמו.
עיצוב אתרים ממלא פונקציה מרכזית בחוויית משתמש ולכן התכנון שלו מהווה חלק אינטגרלי מתהליך תכנון האתר. אמנם אפיון האתר לעיתים צריך לבוא קודם והוא לעיתים אף עלול להגביל את העיצוב, אבל גדולתו של עיצוב אתרים מקצועי היא ביכולת לעבוד בתוך המגבלות הקיימות ולייצר תוצאה סופית מדהימה. העניין של עיצוב אתרים ואולי המאפיין הנוסף והחשוב שלו הוא בכך שמדובר באמנות שימושית באופן מאד ספציפי ויעודי לשיווק ומכירות.
בשונה מאמנות כשלעצמה, עיצוב אתרים היא אמנות פונקציונלית שתפקידה לספר סיפור, או לפחות להיות חלק מתמהיל רחב יותר שמספר סיפור, תמהיל שכולל את הטקסט ואת הגופן, את התוכן ואת הלוגו, את המאפיינים השונים של פעילות פרסומית וכיוצא בזה. עיצוב אתרים הוא יצירת הכלאיים של כל הפעילות של המותג ועיגון ליבת השפה השיווקית שתפקידה להעניק גם חווית משתמש אסתטית ונעימה אבל גם להניע לפעולה. כלומר לעיצוב האתר יש גם תפקיד שיווקי בפני עצמו.
Photo by KOBU Agency on Unsplash